tiistai 16. heinäkuuta 2013

Ahonoidanlukko!

Olemme taas koko kesän, heinäkuuta kohti vain kiihtyen, etsineet niityltä noidanlukkoja. Niin myös tänään illalla. Kohta Ville jo ihmetteli, että mikäs toi on, onko toi se ketonoidanlukko. Riensin innoissani katsomaan ja muun kasvillisuuden seasta pilkisti ilmiselvä ahonoidanlukko (Botrychium multifidum) !

Uusi kasvi niityn kasvilistalle. Eikä mikä tahansa kasvi, vaan silmälläpidettäväksi luokiteltu kasvi, jonka kasvupaikat vähenevät laidunnuksen loputtua ja kasvupaikkojen umpeuduttua.

Upea löytö! Ja mukava syntymäpäiväyllätys minulle! :)


3 kommenttia:

  1. Hyvää syntymäpäivää! Hieno löytö :-)

    VastaaPoista
  2. Minä olen myös sanonut omalle perheelleni, että kun niittyä hoitaa, niin kyllä niitty vuosittain kiittää - juuri uusilla kasveilla. Ehkäpä myös oma silmä oppii näkemään niitä pienempiäkin mitä niityllä on. Mutta olen varma että hoitamalla kasvaa kasvinluottelosi vuosittain. Ahonoidanlukko on upea löytö - sehän ei viihdy lainkaan jos niityllä olisi lannoitettu. Se on varmasti myös sellainen kasvi joka laiduntamista suosii. Norjalaisesta vanhasta kasvikirjasta olen lukenut, että näitä lapsia keväällä aina etsi ja söi - maku piti olla hernemäinen. En ole itse vaan raatsinut niitä maistaa kun mullakin on niitä ainoastaan vähän.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi, se ilahduttaa aina!